יום ראשון, 25 ביולי 2010

דרום תל אביב בתכנית הארצית של אריה שרון

במהלך מלחמת העצמאות, הטיל דוד בן גוריון על האדריכל אריה שרון להכין תכנית ארצית. התכנית, מסמך מרשים ומפורט שראה אור בשנת 1951 בהוצאת המדפיס הממשלתי ("תכנון פיסי בישראל"), מתווה את הקווים העיקריים של התכנון והפיתוח של המדינה - המוביל הארצי, פיזור האוכלוסיה, ערי הפיתוח, ההתיישבות הכפרית והאזורים המטרופוליטניים.
פרק מיוחד בתכנית הוקדש לתכנון אזורי של אזור תל אביב והמרכז ועליו הופקד האדריכל יצחק פרלשטיין שנודע מאוחר יותר גם כאדריכל של מגדל שלום.
בתכנית הארצית נשמר חלק משמעותי מאזור הפרדסים כריאה ירוקה, בדומה לריאה הירוקה שעתידה להיות מוקמת על גדת הירקון מצפון לגבולה ההיסטורי של תל אביב. ריאה זו השתרעה מאיזור חירייה ועד לגבול הדרומי של יפו (בדומה לריאה הירוקה שסומנה עשרות שנים מאוחר יותר במסמך "חזון העיר" של עיריית תל אביב.
התוכנית הקפידה על שמירה על רציפותם של השטחים הפתוחים לא רק באזור הדרום, אלא גם חיברה אותם לפארקים אחרים ויצרה רשת פארק רציף שחיברה את פרבריה הדרומים של העיר חולון ובת ים לפארק גדול במרכז אזור הדרום, ומשם, לאורך ואדי מוסררה, התחברה לפארק הירקון ולפרבריה הצפונים של העיר. למעשה, על פי תוכנית זאת, ניתן היה לחצות את כל המטרופולין באופניים בתוך פארק.
את אזור דרום תל אביב ייעדה התוכנית למגורים. התוכנית הקצתה אזור למלאכה ולתעשייה בדרום מזרח איזור המרכז, באזור שהוא כיום אזור התעשייה של חולון.

.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה